×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 4 October , 2024

اقتصاد زمانه : مدیرعامل بانک دی بهره‌گیری از تجربه بدنه کارشناسی نظام بانکی برای مهندسی مجدد قانون بانکداری بدون ربا را یکی از ضرورت‌های اساسی نظام بانکی دانست.

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از روابط‌عمومی بانک دی، در نخستین همایش سراسری برخط «بانکداری اسلامی، بانک دی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور فقهی بانک دی، مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره، معاونان و مدیران ارشد بانک دی برگزار شد، فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مسیر تحقق کامل بانکداری بدون ربا در نظام بانکی بررسی شد.
در این همایش، برات کریمی، مدیرعامل بانک دی با اشاره به عملیاتی‌سازی قانون بانکداری بدون ربا در کشور گفت: واقعيت اين است که بانکداري اسلامي، ايده‌آلي است که بايد به سمت آن حرکت کنيم و آنچه در حال حاضر به عنوان بانکداري در کشور ما اجرا مي‌شود، با اين مفهوم ايده‌آل فاصله دارد اما آنچه نبايد مورد غفلت واقع شود اين است که وجود چنين فاصله‌اي به معناي بي‌ارزش بودن آنچه در حوزه بانکداري به آن دست یافته‌ایم نيست، چرا که اين واقعيت که در نظام بانکداري جمهوري اسلامي، پديده‌اي به نام ربا وجود ندارد، به خودي خود بسيار با ارزش و مايه مباهات است و بايد به چشم دستاوردي بزرگ به آن نگريست.
وی افزود: خوشبختانه طي سال‌هاي گذشته با وجود موانع و مشكلاتي كه در مسير پياده‌سازي بانكداري اسلامي وجود داشته است، مديران و كارشناسان شبكه بانكي كشور تلاش وافري داشته‌اند كه در زمينه تحقق و پياده‌سازي مفاهيم نوین بانكداري اسلامي گام‌هاي مؤثري بردارند که در اين بين بانك‌هاي متعددي همراستا با بانك مركزي اقدام به ايجاد شوراهاي فقهي كرده و با بهره‌گيري از متخصصان اين حوزه آموزش‌هاي لازم را به كاركنان و حتي مشتريان خود ارائه كرده‌اند.
مدیرعامل بانک دی با اشاره به چالش‌های موجود در به‌کارگیری قانون بانکداری بدون ربا گفت: عدم فرهنگ‌سازی و آموزش، نظارت غیرمؤثر بر مصارف وجوه و صوری شدن عقود سه مشکل اصلی در پیاده‌سازی بانکداری بدون ربا در کشور است که بهره‌گیری از تجربه بدنه کارشناسی نظام بانکی در کنار قانونگذاران برای اصلاح قانون بانکداری بدون ربا می‌تواند زمینه مهندسی مجدد این قانون و شکوفایی نظام بانکی را در پی داشته باشد.
وی در پایان افزود: روح بانکداری بدون ربا، تکریم مشتری و نحوه رفتار کارکنان در محیط کار است که امیدوارم با آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه، شاهد ایجاد یک محیط عاری از فساد و بی‌اخلاقی در شبکه بانکی کشور و متعاقب آن در کل جامعه باشیم.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.