×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصاد زمانه : دستاورد عرضه تسهیلات بانکی به جامعه‌ای که شمار ورودی‌های آن به بازار کار رو‌به‌رشد است، افزایش توان اقتصادی کل کشور است. این جمعیت با اشتغال خود تولید و عرضه کالا و خدمات را ارتقا می‌دهد و علاوه بر آن مجالی برای تبلور توانمندی‌های خفته در خود پیدا می‌کند. جریانی که به ارتقای اقتصادی کشور و رشد شخصی زنان می‌انجامد.

در چند سال اخیر بانوان، جامعه هدف شماری از بانک‌های کشور در پرداخت تسهیلات قرار گرفته‌اند. بانک دی نیز از جمله این بانک‌هاست و از اسفند سال گذشته طرح ویژه بانوان را ایجاد کرده است. این اقدام نوآورانه بانک‌ها حکایت از پررنگ شدن حضور زنان در اقتصاد کشور دارد، عرصه‌ای که بدون اغراق بیشترین سردمداران آن همچنان مردها هستند.

البته این رویه در چند دهه اخیر با ورود شمار روزافزون زنان به بازار کار کمرنگ‌تر شده است، برای اثبات این ادعا به داده‌هایی که موسسه صلح ایالات متحده در سال گذشته منتشر کرده استناد می‌کنیم، براساس داده‌های منبع یادشده درصد حضور زنان در بازار کار ایران در سه دهه گذشته تقریبا دو برابر شده و از ۱۱درصد در سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ خورشیدی) به ۱۹درصد در سال گذشته خورشیدی (۲۰۲۰ میلادی) رشده کرده است. موسسه صلح ایالات متحده این داده ها را بر مبنای آمار بانک جهانی ارائه می‌دهد.

این جریان صعودی گواه روشنی است بر اینکه زنان ایرانی به ویژه ساکنان پایتخت و چند کلان‌شهر دیگر ظرفیت مطلوبی برای بهره‌مندی درست از تسهیلات بانکی دارند و مدیران بانک دی نیز از وجود این پتانسیل غافل نمانده‌اند.

دستاورد عرضه تسهیلات بانکی به جامعه‌ای که شمار ورودی‌های آن به بازار کار رو‌به‌رشد است، افزایش توان اقتصادی کل کشور است. این جمعیت با اشتغال خود تولید و عرضه کالا و خدمات را ارتقا می‌دهد و علاوه بر آن مجالی برای تبلور توانمندی‌های خفته در خود پیدا می‌کند. جریانی که به ارتقای اقتصادی کشور و رشد شخصی زنان می‌انجامد. علاوه بر این‌ها شماری از زنان ایرانی مشتاق به حضور در بازار کار تنها به ایفای نقش در جایگاه نیروی کار اکتفا نمی‌کنند و استعدادی درخور برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار دارند، اما گاه تنها مانع به اجرا درآمدن استعدادهای آنها نبود منابع مالی است که تسهیلات بانکی می‌تواند بخشی از این خلا را پر کند تا در پی آن فرصت‌های شغلی برای چندین نفر به مدیریت یک زن فراهم آید.

افزون بر آنچه شرح داده شد، بی‌سرپرستی و بدسرپرستی شماری از زنان ایرانی واقعیت ناخوشایندی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، گروهی که نه از روی رغبت که بنا بر اقتضای شرایط زندگی باید در بازار کار حضور داشته باشند. برای این دسته، تسهیلات بانکی نه تنها نردبان رشد حرفه‌ای و ارتقای جایگاه اجتماعی است بلکه ابزاری برای سبک کردن بار اقتصادی خانواده به شمار می‌آید که البته این امر نیز در جایگاه خود راهکاری برای تقویت قدرت اقتصادی زنان جامعه محسوب می‌شود، همان کسانی که نزدیک به نیمی از شمار مردم این آب‌ و ‌خاک را تشکیل می‌دهند. بنا بر آخرین آمار بانک جهانی از جمعیت کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۹٫۵درصد از جمعیت ایران را زنان تشکیل می‌دهند.
و اما بانک دی چگونه و با استفاده از چه ابزاری طرح ویژه بانوان را اجرا کرده است؟ بنا بر آنچه در وب‌سایت این بانک منتشر شده همه بانوان ایرانی چه شاغل باشند و چه خانه‌دار می‌توانند برای برخورداری از طرح تسهیلات ویژه بانوان یک حساب قرض‌الحسنه در بانک دی باز کنند، اعتبار این حساب باید دست‌کم دو میلیون تومان باشد.

بانک دی در ازای این اعتبار و با توجه به رقم آن، کارت‌های اعتباری در اختیار بانوان متقاضی قرار می‌دهد. بیشترین ارزش این کارت‌ها ۵۰میلیون تومان با نرخ سود ۱۸درصد است و مهلت بازپرداخت آن ۳۶ ماه تعیین شده است. هر بانوی دریافت‌کننده می‌تواند امتیاز برخورداری از تسهیلات یادشده را به همسر یا فرزندان خود نیز انتقال دهد. همچنین بانک دی برای بانوانی که به منظور دریافت این تسهیلات در این بانک حساب باز کنند، تخفیف‌های بیمه‌ای قائل می‌شود، این تخفیفات علاوه بر گشاینده حساب می‌تواند به همسر یا فرزندان او نیز اختصاص پیدا کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.