×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصاد زمانه : ششمین مرحله یارانه نقدی در حالی واریز شد که قرار بود از مهر ماه پرونده واریز یارانه نقدی بسته و کالابرگ پرداخت شود. اما حالا گزارش‌ها می‌گوید پرونده کوپن بسته شده و قرار است بعد از این یارانه نقدی پرداخت شود.
این خبر را محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه ‌و ‌بودجه مجلس اعلام کرده و گفته یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی جایگزین حذف دلار ترجیحی شده است.

این خبر زنگنه در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مجلس اعلام کرده بود که بر اساس قانون بودجه دولت موظف است پرداخت یارانه نقدی را متوقف کند و به جای آن کالابرگ به مردم بدهد. اما حالا این نماینده مجلس اعلام کرده که «مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به ‌هر طریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.»
البته در قانون بودجه تاکید شده بود که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم بدهد اما دولت اعلام کرد که امکان چنین چیزی وجود ندارد. اما همزمان دولت حداقل در اظهارات خود تاکید می‌کند که پیگیر پرداخت کالابرگ است و وزیر اقتصاد اعلام کرده که مراحل پایانی آن در حال اجراست و قبل از پایان سال این طرح اجرایی می‌شود.

چرا پرداخت کوپن متوقف شد؟
زنگنه اعلام کرده زمانی که ما از کالابرگ صحبت می‌کردیم، دولت می‌خواست به‌خاطر تورم حمایتی از برخی از اقشار انجام بدهد. در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به‌جای اینکه پول نقد بدهد، به‌صورت هدفمند برای حمایت از اقشار کم‌درآمد به مردم کالابرگ بدهد. اما الان ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی حذف شده و یک تورم ‌۵۰درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالا‌های اساسی و سایر کالاها گران شده، بنابراین در زمان حاضر کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد.

زنگنه ادامه داد: ضمن اینکه همین رقم ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان که برای یک خانواده چهار‌نفره حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الان به‌جای این رقم یارانه نقدی، کالابرگ ارائه شود، قطعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

اما حالا بر اساس گفته‌های زنگنه می‌توان نتیجه گرفت که پرونده پرداخت کوپن بسته شده و دولت قرار است یارانه نقدی را همچنان پرداخت کند. اما مساله این است که دو هفته قبل بود که دولت همچنان تاکید داشت که پیگیر اجرای طرح کالابرگ است و زیرساخت‌های آن را فراهم کرده است.

اگرچه مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه نقدی دارند و پرداخت یارانه برای دولت هم ساده‌تر از توزیع کوپن است، اما سوالی که وجود دارد این است که چرا چنین تصمیم‌گیری حدود شش ماه زمان برد. این البته زمانی است که دولت پرداخت یارانه را شروع کرد. چراکه قبل از آن هم دولت ادعا کرده بود که چندین ماه طرح پرداخت یارانه نقدی را بررسی کرده است.

این مساله نشان می‌دهد این دولت برنامه‌ای برای طرح‌های اقتصادی خود ندارد و هماهنگی چندانی میان دولت و مجلس در مورد این موضوعات دیده نمی‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.