×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

اقتصاد زمانه : مدیر عامل بانک مسکن، با تاکید بر ضرورت بهره گیری از فناوری، در صنعت ساختمان و هدایت نقدینگی به سمت تولید، «مرکز نوآوری مسکن تک» را به عنوان بازوی فناوری بانک مسکن معرفی کرد.

به گزارش اقتصاد زمانه به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا ، محمود شایان در آیین رونمایی سلسله رویدادهای پیوند در حوزه فناوری ساخت، تاکید کرد: توسعه نوآوری در صنعت ساختمان با ادبیاتی همچون سبک سازی، ارزان سازی و استفاده حداکثری از تکنولوژی می تواند ضمن کاهش قیمت تمام شده، سبب تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن شده و باعث ایجاد تحول در صنعت ساختمان و گردش مالی مناسب در این بخش باشد.

وی با بیان این که در حال حاضر نقدینگی در اقتصاد ایران ۳۰۰/۳ هزار میلیارد تومان است، گفت: با سیاستگذاری مناسب، این امکان وجود دارد که این سیل نقدینگی را به سمت تولید، بالاخص بخش جذاب ساختمان و مسکن هدایت کرد.

شایان افزود: گزارشات حاکی از آن است که فقط یک درصد سود صنایع ساختمانی در کشور صرف تحقیق، بروزرسانی فرآیند ها و نوآوری در این قسمت می شود در حالیکه صنعت ساختمان با تاثیرگذاری بسیار عمیق در جامعه با کمک نوآوری می تواند تغییرات اساسی در اقتصاد ملی ایجاد کند و این موضوع با توجه به جایگاه تخصصی بانک مسکن و شرکت های زیر مجموعه بانک، می تواند بسیار حایز اهمیت باشد.

شایان با اشاره به این موضوع که بانک مسکن برای ایجاد یک مرکز نوآوری در صنعت بانکی و ساخت و ساز به منظور ارتباط بین صنعت ساختمان و صنعت بانکی احساس نیاز کرد، گفت: از همین رو خوشبختانه این مرکز تحت عنوان مرکز نوآوری مسکن تک راه اندازی شد و این مرکز نوآوری به عنوان بازوی نوآوری بانک در جهت ارزیابی و اتخاذ فناوری های نوظهور و همچنین توسعه فرهنگ نوآوری در سطح جامعه و حرکت به سمت فناوری های نوین در بانک مسکن شکل گرفت، تا بتواند با حمایت از ایده های نوآورانه و بهره گیری از علم روز شرکت های دانش بنیان، تحولی نو در صنعت ساختمان (صنعت پراپ تک) ایجاد کند.

او افزود: طبق آمار مراجع رسمی و سازمان نظام مهندسی ساختمان میزان و سهم نوآوری در سود حاصل از صنعت ساخت و ساز در کشور ما کمتر از یک درصد است که این به هیچ وجه آمار خوبی نیست.

مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر این که بانک مسکن بزرگترین بخش تامین مالی صنعت ساختمان است، گفت: در این زمینه باید بزرگترین ابزارهای مالی را شناسایی کنیم، که صنعت ساخت و ساز را رونق داده و ابزارهای نوین برای سرمایه گذاری ایجادکند. او تاکید کرد: بانک مسکن یک بازار بزرگ مالی صنعت ساخت است که همیشه متقاضیان و خریداران این محصول بیش از تولیدکنندگان هستند.

شایان با ارائه این مقدمه، تاکید کرد: اگر به فکر ابزارهای نوین مالی نباشیم، در سال های پیش رو با کاهش سرمایه گذاری درحوزه مسکن خواهیم بود و طبیعتا در این حوزه کاهش سرمایه گذاری اتفاق می افتد.

او افزود: علاوه بر این، ابزارهای نوآورانه صنعت ساخت هم ضعیف می شود و کارآمدی خودش را از دست می دهد. ضمن اینکه بانک مسکن یکی از معدود بانک های کشور است که محصولات نهایی آن همواره پرتقاضا بوده و به موجب این ماموریت، باید سرعت تامین ابزارهای مالی را افزایش بدهیم. در نتیجه یکی از ماموریت های «پراپ تک ها» باید این باشد که ابزارهای نوین فن آورانه تامین مالی را طراحی کنند.

شایان با اشاره به این که از این رخداد توقع خواهیم داشت که بگوید چه ابزارهای مالی می تواند حوزه مسکن را پویا و متحرک نگه دارد، گفت: ابزارهای مالی نوین می تواند سرمایه های خرد مردمی را به سمت بازار مسکن هدایت کند و می تواند بازارهای پر سودی را شکل داده و به ما معرفی کند، در نتیجه هدف نوآورانه در حوزه فاینانس باید این باشد.

مدیر عامل بانک مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که ۴۰ درصد انرژی در صنعت ساختمان، مصرف می شود، گفت: هر میزان صرفه جویی در این انرژی ساختمان ها می تواند یک منابع بزرگی از کشور را آزاد کند و ما باید ابزارهای مشوق داشته باشیم. افزود: بانک مسکن برای تاکید بر لزوم کاربرد فناوری های نوین مشوق هایی را برای انبوه سازی در نظر گرفته و در تهران و کلان شهر ها تمهیدات ساخت مسکن را تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان افزیش داده، در حالیکه برای ساخت واحدهای مسکونی حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است.

شایان در پایان با اشاره به این که این رویداد در سال آینده نیز ادامه دارد، تاکید کرد: علاوه بر این، در قالب مرکز نوآوری (مسکن تک) برای توسعه فرهنگ سازی در این حوزه برنامه هایی داریم، که یکی از این برنامه ها پایه ریزی برای جایزه ملی نوآوری در حوزه ساخت و ساز خواهد بود.

مدیر عامل بانک مسکن ضمن ابراز امیدواری مبنی بر این که این رویداد بستر ساز و پایه گذار اکوسیستم نوآورانه در صنعت ساختمان باشد، از تلاش ها و زحمات همکاران شرکت فناوری اطلاعات ناواکو و همکاری و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این خصوص تقدیر و تشکر کرد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.