اقتصاد زمانه : یکی از مهم ترین موضوعاتی که فروشگاههای زنجیرهای از آن به عنوان تفاوت بارز و در حقیقت مزیت خود بر صنوف سنتی نام میبرند تخفیفهای متنوعی است که از سوی این فروشگاهها به خریداران و مشتریان خود عرضه میشود. تخفیفهایی که به هیچ عنوان در صنوف و سوپرمارکتهای سنتی از آن خبری نیست.
در صنوف و سوپرمارکتهای سنتی، کالاها به قیمت مصرف کننده که بر روی آن درج شده است به خریدار ارائه میشود و سود فروشنده از تخفیفی که تولید کننده برای آنها در نظر میگیرد و کالا را با قیمتی پایینتر از قیمت درج شده بر روی آن در اختیارشان قرار میدهد به دست میآید. در فروشگاههای زنجیرهای؛ تلاش میشود تا کالاها با قیمتی پایینتر از قیمت درج شده بر روی آنها به دست مصرف کننده برسد. این همان شعار “همواره تخفیف بودن” است که برخی از اعضای بزرگ این اتحادیه با این شعار فعالیت می کنند و وجه بارز تفاوت این رسته از فروشگاههای زنجیرهای است و سایر صنوف و سوپرمارکتهای سنتی است و باعث شده است که خریدار در انتخاب نهایی بین این دو، به دلایل مختلفی که خارج از حوصله این بحث است و از جمله به دلیل همواره تخفیف بودن و وجه تخفیفی بودن فروشگاههای زنجیرهای، در انتخاب این فروشگاهها و ترجیح آن بر صنوف و فروشگاههای سنتی، تردیدی به خود راه ندهد.
در کنار مخالفتهایی که از سوی صنوف سنتی و حامیان رسانهای آنها به فروشگاههای زنجیرهای به عنوان نظام نوین توزیع کالا و خدمات میشود و البته استقبال مطلوب مردم از این فروشگاهها و گسترش روزافزون شعبات فروشگاهی فروشگاههای زنجیرهای در سراسر کشور، نشان میدهد که این مخالفتها راه به جایی هم نبرده است. اخیرا “کاهش تخفیفها در فروشگاههای زنجیرهای” مطرح و چنین وانمود میشود که تنها تفاوت و برتری فروشگاههای زنجیرهای بر صنوف و سوپرمارکتهای سنتی که ارائه تخفیفهای متنوع و گوناگون بوده است در حال رنگ باختن است. به همین دلیل است که افراد، اتحادیهها و رسانههای مخالف نظام نوین توزیع، با ذوق و شعف این موضوع را دستمایه دور جدیدی از حملات خود به فروشگاههای زنجیرهای قرار دادهاند.
قطعا این انتظار که فروشگاه زنجیرهای در هر حالتی، تخفیفهای حداکثری را به مشتری اختصاص بدهد نه ممکن، نه مطلوب و نه از نگاه اقتصادی معقولانه است. چرا که اساسا ارائه تخفیف از سوی فروشگاههای زنجیرهای نه یک وظیفه و تکلیف که در حقیقت خدمتی است که میتواند ارائه شود و یا ارائه نشود. محدود و منحصر نمودن مزیت فروشگاههای زنجیرهای در موضوع تخفیف و ارائه تخفیفات متنوع به مشتریان، نعل وارونه زدن است که مخالفان فروشگاههای زنجیرهای و نظام نوین توزیع میکوشند تا از طریق آن، نیت واقعی خود از مخالفت با نظام نوین توزیع را در لفافه نگرانی از کاهش تخفیفات ارائه شده، پیچیده و به نام مردم و مشتری و در حقیقت به کام دلالها و واسطه هایی که هیچ گونه خدمات و یا ارزش افزوده ای را ارائه نمی کنند، تمام کنند و فروشگاههای زنجیرهای را که نقش بسیار مثبت و موثری در کاهش زنجیره تولید و حذف واسطهها و دلالان را دارند، کم اهمیت جلوه دهند.